Friday 13 December 2013

Hanya Dia Suamiku- Bab 5

Azan Subuh berkumandang. Sofea terus bangun dan mengambil wuduk. Dia menunaikan solat Subuh dua rakaat. Selepas itu, dia menadah tangan dan terus berdoa.

“Ya Allah, kuatkanlah iman hambamu ini.. Jika Muhammad Amir Farhan ialah jodohku, aku terima seadanya. Tetapi aku mohon padamu supaya jangan lah pisahkan dia dariku.” Ucap Sofea lalu melipat telekungnya. Alah selalunya Nadia ada. Takut jugak aku duduk sorang-sorang dalam rumah ni. Apa lah dia ni. Pergi balik awal-awal rumah family dia buat apa. Cuti semester yang pertama lambat lagi. Minggu depan jek kut..” Omelku.

“Eh siapa pulak call aku pagi-pagi buta ni?” Kataku.

Hello.. Siapa ni?
Ni aku lah Amir Farhan. Kan kau dah save nombor telefon aku, takkan tak ingat kut?
Ohh... Sorry lah aku terdelete nombor kau. Kau nak apa call aku pagi-pagi buta ni..
Saja. Aku rindu kau lah!
Eleh rindu konon.. Baik tak payah call. Cepat lah kau nak apa?
Kau dah lupa eh? Hari ni kan aku nak bawak kau jumpa family kau. Kau ni asyik lupa aje. Banyak makan semut lah ni.

Haah! Sorry lah. Sedap jek mulut kau kata aku banyak makan semut. Semut mana boleh makan. Sengal!
Yelah yelah. Dah pergi siap cepat, nanti kejap lagi aku datang ambik kau.
Okay Encik Buaya Darat!
Apa kau panggil aku tadi? Aku tak dengar lah..
Tak ada apa lah.

Aku terus mematikan talian. Takut kang lebih-lebih nanti dia fire aku pulak. Tapi kesian jugak kat dia. Habis kredit dia call aku lama-lama.

“Woi rumah kau kat mana?” Soal Amir. “Johor Bahru” Balasku. “Mak aih.. Jauhnya!”

“Padan muka kau Amir! Nak sangat jumpa family aku kan..” Getus Sofea di dalam hati. Lama-kelamaan Sofea terus tertidur dan dia tidak perasan yang kepalanya sudah terlentok di bahu Amir. “Comel muka dia” Puji Amir di dalam hati.

Tepat pukul 2 petang, kereta BMW milik Amir sudah masuk ke rumah Banglo lima tingkat. “Ni ke rumah minah ni? Besarnya! Rumah dia mengalahkan rumah aku.” Getus Amir di dalam hati. Amir menarik rambut tocang Sofea. Sofea terus terjaga dari tidurnya. “Eh kita kat mana ni? Dah sampai ke?” Soal Sofea.
“Kita dah lama sampai...” Balas Amir.

“Assalamualaikum... Mami!” Ucap Sofea. “Waalaikumusalam... Eh Fea! Kenapa datang tak bagitau mami ni..” Kata Puan Marissa kepada anak perempuannya. Dia terkejut melihat anak perempuannya datang secara tiba-tiba. 

“Tak adalah mami. Fea sebernanya rindu sangat nak jumpa mami.. Mami, mana daddy?” Soal Sofea lalu memeluk mami nya. “Daddy macam biasa lah sibuk kat office aje. Ni siapa pulak ?” Soal Puan Marissa lalu menunjukkan jarinya kepada Amir.

“Eh lupa pulak Fea nak kenalkan mamat ni. Mami, ni Amir Farhan. Kawan Fea. Adoi! Sakit kaki aku kau pijak.. Opps salah pulak, bakal menantu mami.” Kata Sofea.  Euw! Kalau ikutkan hatiku, geli aku nak sebut perkataan tu. Sabar Sofea..” Getus Sofea di dalam hati.

“Ohh Amir Farhan.. Handsome jugak bakal menantu mami ni. Eh Fea.. Fea masih belajar kat Universiti Sains Malaysia tukan?” Kata Puan Marissa. “Yup..” Balas Sofea pendek.
“Habis tu kenapa dah nak kahwin dah? Cepat sangat.. Umur Fea baru sembilan belas tahun kan?” Soal Puan Marissa lagi.

“Tak adalah aunty.. Sebernanya saya dah plan dengan Fea awal-awal lagi. Saya dah bincang dengan family saya tentang perkahwinan kami. Tu yang kami berdua mintak restu aunty ni.. Kalau boleh bulan depan.” Terang Amir mencelah.

“Mami jangan percaya cakap dia!” Kataku. Amir terus menekup mulutku. “Kenapa dengan kamu berdua ni?” soal mamiku. “Eh tak ada apa lah mami.. Opps aunty.” Kata Amir.

“Kalau itu keputusan kamu berdua, aunty tak kisah. Lagipun aunty memang nak kahwinkan si Fea ni cepat-cepat. Nanti aunty bincang dengan daddy Fea ni.” Kata Puan Marissa. 

“Mak Jah.. Tolong hidangkan air dan keropok lekor untuk mereka berdua ni. Sebelum tu mami nak tanya Fea ni.. Malam ni, Fea nak tidur sini ke?” Soal Puan Marissa. “Ye kot.. Mesti lah nak tidur sini! Fea rindu sangat-sangat nak tidur dengan mami.” Kataku. “Hish Fea jangan nak mengada lah! Habis bakal menantu mami, Amir ni macam mana?” Soal Puan Marissa lagi.

“Pandai-pandai lah dia.. Alah Amir tidur dekat bilik tetamu lah. Takkan mami dah lupa kot? Amir kan dah kira tetamu mami. Mesti lah dia kena tidur dekat bilik tetamu.” Balasku.

Aku terus ke dapur dan memeluk belakang Mak Jah. Aku sudah menganggap Mak Jah sebagai mak kandungku kerana dia bekerja di sini dari aku kecil lagi. “Mak!” Panggilku. “Ye sayang oi..” Balas Mak Jah. “Fea rindu lah dekat mak.. Dah lama Fea tak balik rumah makan masakan mak kan? Haa cuti semester dah nak dekat. Boleh lah Fea tidur sini hari-hari.” Kataku sambil membuat muka ‘puppy face’.

“Yelah Fea.. Tidur lah sini puas-puas. Lagipun Fea kan dah nak jadik isteri orang..” Seloroh Mak Jah. “Alah mak ni.. Ke situ pulak. Hmm mak tengah buat apa tu? Nak tolong!” Jeritku. “Tengah buat air fresh oren dengan goreng keropok lekor..” Balas Mak Jah. “Apa keropok lekor? My favourite food!” Kataku lalu menjamah sedikit keropok lekor yang sudah digoreng.

“Hmm aunty.. Amir nak tanya something boleh tak?” Soal Amir. “Tanya lah. Anything you can ask me.” Balas Puan Marissa. 

“Fea ada berapa orang adik-beradik? Betul ke kawan baik dia, Nadia cakap yang Fea ni ego dia tinggi?” Soal Amir satu persatu kepada Puan Marissa.

“Fea ada tiga orang adik-beradik termasuk dia. Fea anak bongsu. Yang sulung abang dia dan yang kedua kakak dia. Tak silap aunty ye kot.. Sebab dulu time di tingkatan lima, dia pernah bergaduh dengan seorang lelaki sampai masuk disiplin. Katanya lelaki ni selalu kacau dia. Si Fea ni tak mahu mengalah dan disebabkan egonya terlalu tinggi, budak lelaki yang sebaya dengan Fea ni habis dipukul nya.” Terang Puan Marissa.

“Tak sangka bakal isteri aku ni garang bebenor.” Getus Amir di dalam hati. “Habis tu aunty pernah tengok budak lelaki tu kena macam mana? Teruk sangat ke?” Kata Amir. “Teruk jugak lah. Aunty tengok sampai lebam matanya kena tumbuk.” Balas Puan Marissa. “Wah habis lah aku nanti.” Kata Amir di dalam hati.

1 comment:

Assalamualaikum ! Tinggalkan komen korang :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...