Friday 13 December 2013

Hanya Dia Suamiku- Bab 16

“Kak... Kenapa dengan Encik Amir tu? Semacam je saya tengok dia hari ni..” Kataku kepada Kak Amira. “Entah lah Fea.. Akak pun tak tau. Fea pergi lah tanya dia sendiri.”

“Encik.. Boleh saya masuk?” Soalku mengetuk pintu bilik Amir. “Sure Sofea.. Masuk lah.” Balas Amir. “Weh, kau kenapa serabut je aku tengok kau hari ni? Ada apa-apa masalah ke?” Soalku tenang.
“Sebernanya aku tengah fikirkan kau Sofea! Bila kau nak berubah macam dulu? Aku nak isteri aku yang dulu.. Sofea yang dulu! Aku benci kau yang sekarang.” Ujar Amir.

“Eh kau ni memang tak faham atau buat-buat tak faham hah! Kau taukan aku ni masih belum pulih sepenuhnya. Aku masih tak ingat apa-apa! Sebab tu aku cuba ingat siapa kau dalam hidup aku..” Kataku. “Nur Sofea Elyna... Kenapa kau hilang ingatan! Ohh kau cuma anggap aku ni orang asing je kan.. Sebab kau dah mula sukakan Shahrul! Kau mengaku jelah yang kau suka dia.” Ujar Amir.


“Kau ni bodoh ke apa! Kenapa kau tuduh aku yang bukan-bukan.. Dah Allah swt bagi ujian aku jadik macam ni. Kau kena terima kenyataan aje lah! Memang mula-mula aku anggap kau orang asing. Tapi setelah aku tau cerita sebenar, kau ni memang sah suami aku. Aku memang tak boleh terima. Sebab aku tak cintakan kau! Aku dah cuba cintakan kau. Tapi tak boleh.” Terangku. Air mataku deras mengalir. Aku terus keluar dari bilik itu.

“Sofea.. Kenapa ni?” Soal Shahrul. “Kau jangan sibuk. Jangan ganggu aku lagi!” Kataku kepada Shahrul.

“Kenapa aku tak ingat apa-apa pasal dia! Aku dah cuba sedaya upaya aku. Tapi tak boleh!” Getusku. Aku memandang gambar perkahwinan aku dan Amir di atas meja bilikku. Aku merenung wajah Amir. Ya Allah.. Handsomenya dia..” Sekali lagi air mataku mengalir memandang wajah suamiku.

“Kenapa dia tak balik lagi? Dia marah aku lagi ke?” Hmm... Getusku. Aku cuba call dia pada malam itu. 

Alhamdulillah akhirnya dia jawab jugak panggilan aku.

Assalamualaikum.. Kau kat mana? Kenapa tak balik lagi.
Waalaikumusalam. Aku tengah dating dengan Melissa. Kau tak payah tunggu aku balik.
Okay kalau macam tu tak apalah.

Aku terus mematikan talian. Asyik dating je. Dia dengan Melissa boleh pulak! Bila aku dengan Shahrul, tak boleh. Alah setakat berbual kosong dekat pejabat. Tu pun salah. Hmm... Esok aku nak jumpa Nadia lah. Nasib baik esok public holiday.

“Kenapa datang jumpa aku ni.. Ni mesti ada masalah kan..” Ujar Nadia. “Tak adalah. Weh aku dengar cerita kau tak jadik kahwin dengan Danial. Kenapa? Cer cerita sikit.” 

“Entah lah weh.. Panjang ceritanya. Aku stress gila weh bila Danial cakap dia nak balik London.” Ujar Nadia. “Lah kenapa pulak dia nak balik London? Kau gaduh dengan dia eh?” Soalku. “Tak adalah.. Mula-mula dia yang beria-ria sangat nak kahwin dengan aku. Sekarang ni, dia cakap mak dia nak jodohkan dia dengan minah mat salleh dekat London tu. Mana aku tak angin?” Terang Nadia.

“Kau sabar aje lah.. Ni semua ujian dari Allah swt. Aku pun tengah stress jugak ni.” Kataku. “Kau kenapa pulak?” Soal Nadia. “Stress sebab laki aku tu asyik dating dengan Melissa je sejak kebelakangan ni.” Ujarku. “Mungkin dia nak cemburukan kau kut..” Kata Nadia. “Tak ada makna dia cemburukan aku. Dia kata aku sukakan staf dia, Shahrul. Tak ingin aku.”

“Mungkin sebab dia jealous tengok kau dengan Shahrul?”

“Agak-agak lah weh! Aku dengan si Shahrul tu setakat berbual kosong je dekat pejabat. Mana ada kamcing sangat macam dia dengan si Melissa gedik tu!” Ujarku.

“Shahrul?” Soalku bodoh.

“Eh Sofea! Awak buat apa kat sini?” Soal Shahrul kepadaku.

“Saya baru lepas jumpa kawan saya... Awak pulak buat apa kat sini?” Kataku.

“Saya kerja part time kat sini..” Ujar Shahrul.

“Lah kerja rupanya. Tapi kenapa awak kena buat dua kerja pulak?” Soalku.

“Hmm sebernanya keluarga saya susah.. Sebab tulah saya kena buat lebih dari satu kerja.” Balas Shahrul.
“Ohh saya bersimpati dengan awak.” Kataku.
“Hmm boleh saya dapatkan nombor telefon awak? Kalau ada apa-apa saya boleh contact awak.” Ujar Shahrul.
“Boleh aje..”


“Sayang.. Tu bini you kan? Kenapa dia keluar dengan lelaki lain..” Kata Melissa kepada Amir. “Tu macam Shahrul.. Tak guna punya budak!” Getus Amir.

Amir terus mendekati aku dan Shahrul. Aku terkejut melihat Amir yang tiba-tiba muncul di depanku. “Abang!” Aku menjerit dan menarik suamiku daripada menumbuk Shahrul. “Abang ni kenapa? Tiba-tiba datang nak tumbuk dia. Dia tak bersalah!” Getusku.

“Sebab kau tu perempuan gatal..” Kata Melissa mencelah. “Kau tu yang gatal perempuan! Kau rampas laki aku apehal?” Kataku lalu menampar pipi Melissa. “Sayang.. Tengok tu dia tampar I.” Omel Melissa. “Nur Sofea Elyna!” Nyaring suara Amir memanggil aku. “Kau cakap betul-betul. Shahrul ni skandal kau kan?” Soal Amir.

“Sumpah weh! Aku tak ada apa-apa dengan dia.. Aku cuma terserempak dengan dia aje lepas aku jumpa Nadia. Tolong lah percayakan aku.” Kataku.

“Shahrul! Aku nak kau jujur.. Sebernanya kau sukakan bini aku kan?” Soal Amir kepada Shahrul pula. “Ye aku ngaku. Memang aku suka dia!” Kata Shahrul.

“Shahrul.. Jangan buat kerja gila!” Getusku.

“Kalau kau nak dia, ambik lah.. Lagipun tak lama lagi aku nak kahwin dengan Melissa.” Ujar Amir.

“Apa?” Naik turun nafasku apabila Amir mahu berkahwin dengan perempuan yang paling aku benci. Mahu tercabut jantungku apabila Amir membuat keputusan sebegitu. Aku terus menahan teksi dan pulang ke rumah.

Aku menangis semahu-mahunya. Kalau perempuan lain aku boleh terima lagi sebagai madu aku. Tapi Melissa? Perempuan yang paling aku benci! Ya Allah!

Pada malam itu, aku pulang ke rumah keluargaku di Johor Bahru.

“Assalamualaikum...” Ucapku.

“Waalaikumusalam.. Eh Fea! Kenapa datang malam-malam buta ni?” Ujar Puan Marissa kepada anak perempuannya itu.

“Saja. Fea rindu lah dekat mami..”

“Fea datang sorang jek ke? Mana suami Fea... Amir?” Kamu bergaduh ya..” Kata Puan Marissa.

“Mana ada mami.. Amir sibuk lah. So Fea balik sorang ajelah. Fea dah ambik cuti dah..” Ujarku selamba. 

“Dah masuk. Pergi mandi, solat sana. Kamu dah solat Isyak belum?” Soal Puan Marissa. “Belum lagi.” Nanti lepas mandi, solat Isyak, mesti Fea lapar kan? Nasib baik Mak Jah ada simpankan lauk lagi.” Ujar Puan Marissa.

Aku besyukur dilahirkan di dalam keluarga ini. Aku terharu kerana mami aku masih prihatin tentangku. Terima kasih Allah!

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum ! Tinggalkan komen korang :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...