Friday 13 December 2013

Hanya Dia Suamiku- Bab 10

“Sofea?” Panggil Amir. Aku tidak mengendahkan panggilannya. Seronok juga apabila memandang taman mini berdekatan kolam renang itu. Sejuk aje mata memandang. “Fea please.. Aku tak nak kau macam ni. Kau tak macam selalu. Sejak kebelakangan ni kau asyik mendiamkan diri aje. Kau ada masalah kan? Cuba cerita dekat aku. Aku kan suami kau. Mana tau aku boleh tolong..” Ujar Amir.

“Hmm awak ingat lagi tak cerita yang mami ceritakan dekat awak tu?” Soalku. “Ingat, kenapa? Kau cerita aje lah. Aku sedia mendengar..” Balas Amir.

“Err sebernanya.. Sebernanya lelaki yang mami cerita tu nama dia Adam. Sekarang Adam datang dalam hidup saya. Hari itu saya ada jumpa dia dekat Pavilion. Dia kata dia nak balas dendam dan ganggu hidup saya.” Terangku.

“Apa yang kau cakap ni.. Adam? Maksud kau lelaki yang kacau kau masa kau tingkatan lima dulu, and then kau tumbuk dia sampai lebam kan. Sekarang dia nak balas dendam. Aku takkan biarkan dia rampas kau dari hidup aku. Aku tak nak berpisah dengan kau. Kecuali ajal yang memisahkan kita.” Ujar Amir lalu memegang tanganku.

Sekali lagi aku terharu mendengar penjelasan darinya. “Terima kasih awak sebab sanggup terima saya seadanya.” Kataku lalu air mataku deras mengalir di pipi. “Kau jangan lah nangis. Tak comel lah..” Kata Amir lalu mencubi pipiku. “Ish sakit lah!”

“Sofea.. Boleh kau bagitau aku Adam tu duduk mana ?” Soal Amir. “Saya tak tau lah. Tapi yang saya tau dia selalu lepak dan jalan-jalan dengan kawan-kawan dia dekat Pavilion.” Balasku. “Hmm kau ada gambar dia tak?” Soal Amir lagi. “Ada. Ni gambar saya ambik kat dalam facebook dia.” Kataku sambil menunjukkan gambar Adam di dalam handphone aku.


“Mamat ni tak lah handsome mana kalau nak dibandingkan dengan aku. Nampak poyo aje. Tu pun kau nak takut ke? Dulu bukan main lagi garang. Sampai tumbuk menumbuk bagai.” Getus Amir. “Ish awak ni. Tu dulu. Sekarang kan saya dah ada awak. Takkan lah nak tunjuk perangai gangster tu lagi.” Ujarku.
“Sofea.. Aku dah buat keputusan nak pindah lah.” Kata Amir. “Saya tak kisah. Saya ikut awak aje. Tapi kita nak pindah mana?” Soalku. “Nanti aku nak bagitau papa and mama aku dulu.

“Eh cuti semester yang pertama kita dah nak habis. Rasanya minggu depan kita dah naik. So bila kita nak pindah?” Soalku. “Kalau boleh aku nak cuti seminggu lagi sebab maybe kita pindah dalam bulan ni. So pasal kolej tu, lepas kita pindah okay sayang?” Kata Amir sambil mengangkat sedikit keningnya.

“Hmm yelah. Awak kalau saya nak minta izin awak boleh tak?” Kataku. “Izin apa? For my wife, anything always yes dear..” Balas Amir. “Kalau saya nak carik kerja part time boleh tak?” Soalku. “Suka hati kau lah. Yang penting aku tak nak kau curang okay?” Ujar Amir. “Yeah ! Macam ni lah suami mithali Fea..” Jawabku.

“Weh aku lapar lah..” Omel Amir. “Kejap eh awak. Saya nak masak ni..” Pujukku.
“Eh Sofea.. Kamu buat apa tu?” Soal Mak Timah kepadaku. Mak Timah salah seorang pembantu rumah di rumah Amir. Amir mempunyai dua orang pembantu. 


Tapi aku dah anggap Mak Timah ni macam mak kandung aku sendiri. “Nak masak lah mak..” Jawabku lalu mengeluarkan telur untuk memasak nasi goreng.

“Sofea, kamu tak payah susah-susah kat dapur ni. Biar Mak Timah aje yang buat semua kerja-kerja dapur ni. Dah pergi masuk sana.” Ujar Mak Timah. “Alah Mak Timah.. Boleh lah. Kasi Fea masak nasi goreng. Nasi goreng aje kot ?”

“Betul tu mak.. Sekali sekala Amir nak jugak rasa masakan isteri tercinta ni.” Kata Amir mencelah lalu memeluk pinggangku. “Kalau macam tu mak tolong sikit-sikit jelah.” Jawab Mak Timah. “Okay!”

Aku terus memasukkan dua biji telur ke dalam kuali. Kemudian aku memasukkan sehiris bawang merah dan bawang putih. Aku menggaul kedua-duanya sekali dengan nasi putih. Aku memasukkan sedikit perencah. Siap! “Mak buat air fresh oren jelah eh?” Kataku. “Yelah Sofea..”

“Sedapnya!” Pandai Fea masak..” Puji Datin Aisyah. “Nanti kamu boleh lah masak hari-hari untuk papa dengan mama.” Kata Datuk Kamal pula. “Ish mana ada sedap. Biasa aje lah. Papa  dengan mama ni puji lebih-lebih pulak. Malu Fea..” Balasku. “Haa Amir, sedap tak isteri Amir masak tu? Senyap aje dari tadi..” Kata Datin Aisyah.

“Sedap.. Tapi tawar sikit.” Ujar Amir selamba. “Hish awak ni kan.. Sengaja tau nak kenakan saya.” Omelku.


“Papa, mama... Amir dah fikir masak-masak, Amir nak pindah rumah.” Ujar Amir . “Amir dah bincang dengan Sofea ke pasal ni? Eh mana Sofea?” Kata Datin Aisyah. “Dia kat dalam bilik. Tengah solat. Dah. Dia cakap dia tak kisah. Dia ikut je keputusan Amir. Boleh tak ni mama, papa?” Kata Amir.

“Kalau itu dah keputusan Amir.. Papa tak kisah. Dulu papa ada beli rumah banglo dua tingkat. Elok Amir dengan Sofea tinggal situ jelah.. Lagi pun rumah tu tak ada orang duduk.” Ujar Datuk Kamal. “Hah kalau macam tu bagus lah pa! Tak payah lah Amir susah-susah nak carik rumah.” Balas Amir.

“Tapi dengan satu syarat. Amir kena kerja di syarikat papa dulu. Baru Amir boleh tinggal di situ. Pasal kolej pengajian Amir tu, nanti papa uruskan.” Kata Datuk Kamal.

“Hmm bagus lah macam tu. Dari dulu lagi mama suruh Amir kerja di syarikat papa tu.” Kata Datin Aisyah mencelah.

“Amir okay je. Thanks papa, mama sebab support Amir!” Jawab Amir. 

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum ! Tinggalkan komen korang :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...