Friday 13 December 2013

Hanya Dia Suamiku- Bab 4

“Amir nak pergi mana tu? Sini kejap, mama nak cakap dengan kamu.” Ujar Datin Aisyah. “Mama, cakap aje lah.”

“Mama risau tengok kamu ni. Ubah lah perangai tu Amir.. Mama tengok keliling kamu tu semua perempuan. Sampai bila kamu nak jadi playboy hah? Umur kamu dah nak masuk dua puluh satu tahun dah. Kalau ikutkan hati mama, mama tak nak hantar kamu ke kolej lagi. Mama nak Amir kerja di syarikat papa.” Terang Datin Aisyah.

“Alah mama ni... Perempuan tu semua yang nak berkepit dengan Amir. Ish tak nak lah kerja dekat syarikat papa tu. Amir muda lagi lah ma. Tahun depan okay? Tunggu Amir habis belajar. Lagi pun Amir nak cepat ni, dah janji nak tengok wayang dengan kawan.” Balas Amir lalu menyalam tangan mama kesayangannya.
“Hmm kawan lelaki ke perempuan?” Soal Datin Aisyah. “Biasa lah mama... Perempuan.” Jawab Amir. “Hish anak bujang aku sorang ni. Tak ubah-ubah perangai dia.” Omel Datin Aisyah.

Pada pagi itu, Sofea mengenakan t-shirt berwarna biru dan seluar jeans. “Ah simple sudah!” Kataku. Kali ni aku melepaskan rambutku dan menyapu sedikit minyak rambut. Aku meminjam skarf reben comel kepunyaan Nadia. “Tak apa. Bukan dia marah pun. Lagi pun dia punya banyak. Koleksi lah katakan!”

“Weh cantiknya kau hari ni!” Puji Nadia. “Eh yeke? Mana ada. Kau lagi cantik. Aku mana pandai bergaya macam kau. Sekali sekala apa salahnya kan..” Ujar Sofea. 

“Dah jom gerak.” Kataku kepada Nadia. “Eh kejap. Tunggu dulu lah. Ada seseorang yang datang jemput kita hari ni.” Kata Nadia. “Siapa?” Soalku terpinga-pinga.

Haa tu dia dah datang.. Nadia menunjukkan kereta BMW milik Amir. “What kata kita je yang pergi? Kau ni penipu lah Nad..” Omel Sofea.

“Mana ada aku tipu. Bila masa aku cakap kita je yang pergi?” Seloroh Nadia. “Girls, naiklah kereta I...” Kata Amir mencelah.

“Sofea... Kau duduk dekat seat depan sebelah Amir tau.” Ujar Nadia. “Eh apehal pulak aku ? Kau yang ajak aku kan? Tak payah nak mengada Nadia. Kau duduk dekat seat depan sekarang! Kalau tak aku tak nak ikut korang.” Kata Sofea.

“Cantiknya kau Sofea...” Puji Amir di dalam hati. Masing-masing hanya mendiamkan diri sambil mendengar alunan radio. “Weh kau apehal pandang aku macam tu?” Soal Sofea kasar kepada Amir. “Tak ada apa. Tengok you cantik sangat hari ni..” Jawab Amir. “Banyak lah kau punya cantik! Dah pandang depan. Nanti kang tak pasal-pasal aku habis nafas hari ni.” Getus Sofea selamba.

“Weh Sofea! Agak sikit mulut kau tu.  Kau duduk seat belakang dah kira okay dah. Baik kau senyap sebelum mulut murai aku berceramah.” Kata Nadia. “Yelah mak cik!”

“Sorang ikut I beli pop corn boleh tak?” Soal Amir kepada dua gadis cantik di depannya. “Saya nak!” Jawab Nadia. 

“Korang berdua pergi lah sana. Biar aku tunggu kat sini.” Ujar Sofea. “Betul ni you tak nak ikut? Bahaya lah tinggal sorang-sorang.” Getus Amir. “Peduli apa aku. Kan kat sini ramai orang? Aku tak takut lah. Pergi jelah dengan Nadia tu. Mengada betul lah kau ni.” Seloroh Sofea.

“Okay I duduk seat tengah. You berdua ni duduk kiri kanan I okay?” Ujar Amir. “Eh kejap! Amir... Kau tak payah lah duduk seat tengah. Biar Nadia yang duduk.” Getus Sofea.
“Minah ni ada jugak kena sebijik dengan aku.” Kata Nadia di dalam hati. “Amir... Ni cerita seram kan? Saya takutlah...” Kata Nadia lalu menggenggam tangan Amir. “Jangan takut sayang... I kan ada.” Balas Amir lalu menjeling ke arah Sofea.

“Lahai minah ni.. Penakut betul lah! Yang mamat ni pulak sengaja nak ambik kesempatan. Menyampah pulak aku tengok dua ekor ni. Baik aku tidur lagi bagus. Cerita ni bukan seram sangat pun.” Kata Sofea di dalam hati. “Jealous? Tak ada makna aku nak jealous lah dengan mamat poyo tu.

“Oh mak kau!” Jerit Nadia apabila melihat seoarang lelaki memenggal kepala seorang wanita. Dia terus memeluk Amir. Amir sekali lagi menjeling ke arah Sofea. “Aik aku ingatkan dia tengok cerita ni. Rupanya sedap kau tidur ya?” Getus Amir di dalam hati.

“Eh apa dah jadik ni...” Aku terus tersedar apabila semua orang di dalam panggung itu menjerit. Aku terkejut melihat Nadia memeluk Amir. Bibir Amir semakin lama semakin dekat dengan bibir Nadia. Cupp! Amir terus mencium bibir Nadia. 

“Tak ku sangka, air mataku mengalir seketika. Adakah aku cemburu? Tidak. No never! Aku takkan pernah sukakan lelaki yang buaya darat macam Amir Farhan ni. Boleh dia kiss kawan aku sesuka hati dia.

Aku terus mengatur langkahku untuk keluar dari panggung. Amir terus bangun dan mengikut aku keluar. Begitu juga Nadia. “Sofea.. Wait... You nak pergi mana tu?” Soal Amir. “Eh aku nak pergi toilet pun kau nak ikut ke? Pergi lah sana. Menyibuk aje.” Kataku.

“Amir.. Cerita tu belum habis lagi. By the way, thanks.” Ucap Nadia. “Thanks for what sayang?” Soal Amir bingung. “For kiss me and teman I tengok wayang.” Balas Nadia lalu melentokkan kepalanya di bahu Amir. “Ish apehal gatal sangat kawan aku ni? Sebelum ni tak pernah pun dia mengada-ngada macam ni.” Kutuk Sofea di dalam hati.

“Woi kata nak balik. Ni nak pergi mana pulak ni. Aku dah penat lah weh.” Omelku. “Sabar lah Sofea.. I nak you ikut I balik rumah I.” Ujar Amir. “Kau gila ke apa? Kau nak buat apa dengan aku hah ? Berhenti kan aku dekat sini sekarang jugak!” Kataku. “Tak boleh. You kena ikut jugak. Ada hal penting ni.” Kata Amir. “Eh mana kawan aku, Nadia?” Soalku.

“I dah hantar dia pergi rumah family dia tadi.” Ujar Amir. Eh? Dia tak bagitau aku pun yang dia nak balik rumah family dia.”

“Okay kita dah sampai.” Besar jugak rumah mamat ni. Lebih kurang macam rumah aku jugak. Tapi dia lagi besar kut. 

“Assalamualaikum... Mama kenalkan ni future wife Amir, Sofea.” Kata Amir kepada seorang wanita berusia 40-an. “Aik ? Bila masa pulak yang aku ni future wife dia?”

“Waalaikumusalam.. Eh future wife kamu ya Amir.. Habis perempuan keliling pinggang kamu tu nak letak mana?” Kata Datin Aisyah. “Perempuan keliling pinggang Amir? So sebelum ni dia ada ramai girlfriend lah? Betul tekaan aku yang dia ni buaya darat campur playboy!”

“Tak ma. Sofea ni lain dari perempuan yang Amir kenal. Amir cintakan dia. Yang lain tu tak.” Jelas Amir jujur. “So bila tarikh pernikahan kamu berdua ni? Mama kena bincang dengan papa kamu ni. Family Sofea tau tak ni?” Soal Datin Aisyah.

“Bulan depan ma. Maybe esok Amir nak jumpa family Sofea pulak. Kalau boleh Amir nak kahwin dengan Sofea secepat mungkin.” Kata Amir.

“Dia cintakan aku? Tapi sejak bila? Aku tak tau pun. Belajar pun belum habis lagi. Haih budak ni. Entah-entah dia dah plan dengan Nadia lah ni. Patut lah semacam aje aku tengok diaorang berdua ni.” Kataku di dalam hati.

“Weh kau ni biar betul nak kahwin dengan aku! Aku tak suka kau lah.. Jangan nak memandai-mandai buat keputusan sendiri.” Kataku kepada Amir yang sedang leka memandu. “Kali ni aku takkan lepaskan kau. Aku rasa tercabar maruah aku bila kau kasar-kasar dengan aku macam ni. Sebelum ni tak ada sorang perempuan pun yang berani tinggi suara dekat aku dan belum ada perempuan yang reject aku macam kau.” Terang Amir. Naik turun nafasnya.

“Ohh sekarang ni kau nak salahkan aku lah.. Dah tau perangai aku memang macam ni. Yang kau gatal nak kahwin dengan aku apehal? Baik kau kahwin dengan perempuan-perempuan yang mama kau cakap tadi. Dasar playboy! Dah lah sesuka hati kiss kawan baik aku.” Kataku.

“Sebab aku cintakan kau! Kau tak macam perempuan-perempuan lain yang aku kenal. Yang sebernanya aku pura-pura kiss Nadia depan kau sebab nak cemburukan kau. Aku dah plan awal-awal dengan Nadia pasal hubungan kita. Aku dah lama sukakan kau sejak kita mula-mula jumpa lagi.” Terang Amir.

“Dia jujur? Betul ke ni? Aku rasa macam mimpi aje.” Kataku di dalam hati. “Dah lah weh... Aku tak sukakan kau. Kita baru je kenal berapa hari, kau dah nak kahwin dengan aku. Pasal kau nak jumpa family aku esok, cancel okay. Aku belum sedia lagi nak kahwin. Kalau aku nak kahwin pun bukan dengan kau.” Jelasku jujur.

“Aku tak kira. Aku nak jumpa jugak family kau. Kita akan kahwin jugak bulan depan. Ohh kalau kau tak nak kahwin dengan aku, kau nak kahwin dengan siapa?” Soal Amir.

“Haish degil betul lah mamat ni. Jodoh di tangan Allah swt bukan aku. So sesiapa aje.” Ujarku selamba.

“Hmm kau lah jodoh aku.” Balas Amir.


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum ! Tinggalkan komen korang :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...