Friday 13 December 2013

Hanya Dia Suamiku- Bab 17

“Fea! Meh turun ke bawah ni sekejap ada hal penting mami nak bincangkan ni.” Panggil Puan Puan Marissa memanggil anak perempuan nya.

“Sekejap mami.. Aku tergesa-gesa mahu turun ke bawah. Tiba-tiba aku tergolek ke bawah dan terhantuk di kabinet. Mami!!! Jeritku. Ada sedikit darah di kepalaku. Lama-kelamaan aku tidak sedarkan diri.

“Astagfirullalazim... Fea!! Mak Jah tolong saya angkat Fea..” Kata Puan Marissa. Kemudian, Puan Marissa dan Mak Jah mengangkatku sampai ke dalam bilikku. “Mak Jah pergi ambik air.” Arah Puan Marissa. “Baik Puan.”

“Puan Marissa terus membasahi air ke atas muka anaknya. Aku membuka mataku perlahan-lahan. “Puan.. Ada darah kat kepala Fea.” Kata Mak Jah. “Mak Jah.. Tolong ambilkan kotak kecemasan. Saya mintak maaf sangat-sangat sebab hari ni saya banyak menyusahkan Mak Jah.” Ujar Puan Marissa. “Tak apa Puan.. Saya dah anggap Fea ni macam anak saya sendiri.” Balas Mak Jah.

“Mami.. Fea kat mana ni?” Soalku. “Fea kat rumah lah sayang..” Kata Puan Marissa sambil menyisir rambutku. “Mana Amir? Mami.. Mana suami Fea!” Kataku lalu bangun. “Fea baru terjatuh dari tangga tadi. Fea tak sihat lagi. Dah baik Fea berehat dulu..” Ujar Puan Marissa.


“Mami... Fea dah ingat semuanya. Fea dah sembuh! Argh!! Kepala Fea pening!” Kataku lalu memicit-micit kepalaku. 

“Apa? Betul ke Fea dah sembuh? Fea dah ingat semuanya.. Alhamdulillah akhirnya.” Ucap Puan Marissa. “Kejap lagi mami call Amir ya..”

“Danial, kau boleh tolong aku tak? Aku sebernanya dah buat keputusan nak kahwin dengan Melissa tu. Tapi aku masih sayangkan Sofea..” Kata Amir kepada sahabatnya, Danial itu.

“Dah tu, kau nak aku buat apa?” Soal Danial.

“Aku nak kau tolong bagi idea kat aku. Sebab sekarang aku tengah buntu.” Balas Amir.

“Okay sekarang ni kau cuba relaks dulu. Kau cuba bincang dengan Sofea baik-baik. Pasal Melissa nanti aku settle kan dia.” Getus Danial.

“Thanks bro. Aku dah agak. Kau mesti pandai punya dalam bab-bab ni. Eh aku dengar cerita kau tak jadik kahwin dengan Nadia? Apehal bro..” Ujar Amir.

“Biasalah.. Ni kan Danial! Tak adalah weh.. Mak aku tu suruh aku balik London sebab katanya dia dah ada pilihan kat sana. So, aku tak boleh tolak lah. Dah mak aku yang suruh. Aku tak nak jadik anak derhaka. 
Tapi serius weh, berat hati aku nak tinggalkan Nadia.. Aku cintakan dia sangat-sangat.” Terang Danial.

“Sabar jelah weh.. Kau sendiri yang cakap tak nak jadik anak derhaka. So, nak tak nak kena balik jugak lah. Dah lah weh. Aku nak balik dulu. Boring ah lepak kat tempat ni. Tak ada function.” Balas Amir.

“Eleh kau ni, tak ada function konon! Kau jugak yang ajak aku datang lepak sini.” Keluh Danial.

“Alamak! Apehal mami call aku malam-malam buta ni.” Desis Amir lalu menjawab panggilan telefon dari mak mertuanya.

Waalaikumusalam, Ha mami ada apa call Amir malam-malam ni?
Esok Amir free tak? Kalau boleh mami nak Amir balik rumah mami sebab Fea ada kat sini.
Insyaallah... Tengok lah dulu macam mana.

“Ohh dia ada kat sana rupanya. Sebernanya esok aku memang cuti pun..” Getus Amir.


“Assalamualaikum...” Ucap Amir lalu menekan loceng rumah keluarga Sofea. Kemudian, pintu pagar terbuka. Dia terus masuk dan memarkirkan keretanya bersebelahan dengan kereta Myvi milik isterinya.

“Waalaikumusalam, datang pun menantu mami ni. Ingatkan tak datang tadi. Jemput masuk Amir..” Pelawa Puan Marissa.

“Thanks mami..” Ucap Amir. 

“Mami.. Mana Fea? Tak nampak pun dia dari tadi? Soal Amir memecah kesunyian sedari tadi.
“Ada dalam bilik. Sebernanya mami ada benda nak bagitau Amir ni..” Sebernanya Fea dah sembuh. Dia dah ingat segala-galanya.” Ujar Puan Marissa.
“Apa? Dia dah sembuh! Betul ke ni mami? Jadi dia dah ingat siapa Amir.. Alhamdulillah. Mami, saya nak jumpa isteri saya.. Izinkan Amir, mami?” Getus Amir. “Pergilah.. Fea kan isteri Amir.” Jawab Puan Marissa sambil tersenyum.

“Boleh abang masuk?” Soal Amir sambil mengetuk pintu bilik isterinya. “Masuklah..” Balasku. “Fea... Betul ni Fea dah sembuh? Fea dah ingat siapa abang kan..” Kata Amir lalu memegang tanganku.

“Ya awak... Saya dah ingat segala-galanya. Sebelum kemalangan tu, awak tidur dengan Melissa kan? Saya tak sangka awak curang dengan saya. Lagi satu, haritu awak tuduh saya yang bukan-bukan kan! Awak cakap saya ni sukakan Shahrul lah. Lepas tu awak ada cakap, awak nak kahwin dengan Melissa kan? Awak suruh Shahrul ambik saya! Sampai hati awak kan cakap macam tu. Saya tak sangka.” Ujarku. Air mataku deras mengalir. Kali ini aku meluahkan segala-galanya yang tersirat di dalam hatiku ini.

“Bukan macam tu sayang... Abang sengaja cakap macam tu sebab nak cemburukan sayang. Sebab masa tu sayang macam tak ada perasaan. Sebab tulah abang buat benda yang di luar kawalan abang.” Balas Amir lalu mengesat air mataku.

“Jangan sentuh aku! Kau penipu! Boleh lah kau bagi alasan macam-macam. Habis sebelum aku kemalangan tu apa? Aku carik kau bagai nak gila! Tengok-tengok kau tidur dengan perempuan murahan macam Melissa tu! Aku nak kau lepaskan aku.. Please! Aku merayu kat kau.” Ujarku.

Amir sudah tidak terkata apa. Dia hanya mendiamkan diri sahaja. “Abang takkan lepaskan sayang walau apa pun yang terjadi. Abang cintakan Fea. Kecuali ajal yang memisahkan kita.” Kata Amir.

“Aku pun cintakan kau! Aku cemburu sebab tu lah aku tak nak kau curang. Aku sayangkan kau macam aku sayangkan nyawa aku” Jeritku. Baru kali pertama Sofea melafazkan kata-kata cinta kepada suaminya. Amir terdiam seketika. Dia terkedu Dia terus memeluk isterinya. Lama-kelamaan aku tertidur di dalam dakapan suamiku.


Amir terus menghubungi Melissa.

Melissa...
Yes sayang! Ada apa call ni?
Sebernanya I nak cancel wedding kita.
What? You ulang sekali lagi!
I nak cancel wedding kita!

No! I takkan benarkan semua ni berlaku. Why sayang? Kenapa you nak cancel wedding kita..
Esok jumpa I dekat tempat biasa.
Melissa terus mematikan talian. Mungkin dia tersalah dengar. Tak mungkin Amir hendak batalkan perkahwinan yang dirancang selama ini. Dia cukup menyayangi lelaki itu.

“Sayang.. Betul ke you nak cancel wedding kita ni? Maybe I tersalah dengar kot..” Kata Melissa kepada Amir.

“Yes Melissa! Sebernanya I hanya berpura-pura sayangkan you depan isteri I, Sofea sebab semata-mata nak cemburukan dia.” Balas Amir.

“Sampai hati you kan... I tak kira! I nak kahwin dengan you jugak.. Tak apa. I sanggup jadi isteri kedua you.” Getus Melissa.

“Sebernanya I tak terfikir pun nak kahwin dua atau tiga. You cakap jek, you nak apa.” Kata Amir.
I nak you lah sayang!

“No way.. I tau perempuan macam you ni nak apa. Nah..” Kata Amir lalu memberikan sekeping cek bernilai dua ratus ribu.

“Dua ratus ribu je? Sebanyak ni maruah I? Mana boleh sayang.. I nak you jugak! Getus Melissa.

“Kalau kau tak nak ambik cek ni tak apa. Aku boleh bagi orang lain.”

“Yelah! Aku ambik! Aku takkan berdiam diri Muhammad Amir Farhan.. Aku akan balas dendam!” Desis Melissa di dalam hati.


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum ! Tinggalkan komen korang :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...