Monday 16 December 2013

Hanya Dia Suamiku- Bab 23

Tiga bulan kemudian...

“Morning Sofea...” Tegur Shahrul. “Morning Shahrul.. Dah lama rasanya saya tak jumpa awak kan.” Balasku. Aku terus mengatur langkah ke pantry untuk membuat kopi. “Eh nak pergi mana tu? Saya belum habis cakap lagi.” Getus Shahrul.

“Saya nak ke pantry kejap, nak buat kopi untuk Encik Amir.” Pagi-pagi ni sedap minum kopi kan Shahrul..” Kataku.

“Ha’ah betul cakap awak. Hmm kenapa tak buatkan untuk saya sekali? Saya teringin nak rasa kopi awak. Katanya sedap.” Ujar Shahrul.

“Eh tak adalah! Saya buat 3 in 1 jelah.. Kalau awak nak nanti saya buatkan.” Balasku.
“Kak... Nampak Sofea tak?” Soal Amir.

“Rasanya tadi dia ada kat pantry..” Kata Kak Amira.

“Hah buat apa tu...” Kata Amir mencelah perbualan Sofea dan Shahrul.

“Eh abang... Sorry saya tak perasan awak tadi. Saya tengah buat kopi lah.” Balasku.


“Ha’ah bos, Sofea tengah buat kopi untuk bos lah. Dia cakap nanti dia nak buatkan untuk saya sekali.” Ujar Shahrul.

“Dah awak pergi sambung buat kerja awak sana.” Kata Amir kepada Shahrul.

“Sayang... Malam ni abang nak bawak sayang pergi ke suatu tempat yang paling sayang suka.” Kata Amir lalu mencubit pipiku.

“Yelah abang. Nah kopi untuk Encik Amir yang tersayang ni.” Ujarku lalu menghulurkan kopi kepada Amir.
“Sayangku Sofea... Letak kopi atas meja abang.” Kata Amir lalu memegang tanganku. Dia merenung lama wajahku. Aku tersenyum sendiri. Aku terus menarik tanganku dan pergi ke meja Encik Amir.

“Fea, jom keluar lunch dengan akak.” Kata Kak Amira kepadaku yang leka menyiapkan tugasan pejabat.
“Kejap eh kak... Lagi sikit je ni nak siap.” Balasku.

“Alah kerja tu boleh sambung kejap lagi. Nanti perut lapar, siapa yang susah? Akak jugak..” Omel Kak Amira. “Yelah kak, jom..” Jawabku pendek.

“Fea nak makan apa?” Soal Kak Amira. “Fea nak nasi goreng paprik.” Kataku. “Kalau macam tu akak pun nak nasi goreng paprik lah.” Kata Kak Amira. “Dik, nasi goreng paprik dua.” Kata Kak Amira kepada pelayan restoran itu.

“Kesian Encik Amir nanti..” Getus Kak Amira. “Kenapa pulak kak?” Soalku. “Yelah akak keluar lunch dengan setiusaha dia a.k.a isteri dia yang cantik ni..” Ujar Kak Amira. “Dah tu kenapa kak?” Soalku. “Eh buat-buat tak faham pulak dia. Nanti suami Fea cemburu lah keluar lunch dengan akak ni..” Balas Kak Amira.

“Eh tak ada maknanya nak cemburu. Bukannya Fea keluar dengan lelaki. Dengan akak je kot. Fea rasa Encik Amir pun busy sekarang ni sebab papa bagi banyak kerja kat dia.” Ujarku. “Lah patutlah..” Balas Kak Amira.

Selepas keluar lunch dengan Kak Amira, aku terus menyambung kerja aku semula. Aku tengok suami aku nampak macam busy sangat. Tak nak lah kacau dia. Kesian pulak. Ops! Aku lupa nak cerita tentang Melissa yang gedik campur kejam tu, dia dah lama kena pecat. Padan muka! Aku pun tak tau apa cerita dia sekarang.

“Hai...” Tegur Amir.

“Eh, Hai...” Jawabku.

“Busy nampak?” Soal Amir.

“Tak adalah busy sangat macam awak..” Kataku sambil fokus kepada skrin komputer. Banyak pulak kerja hari ni.

“Jangan lupa pulak perjanjian kita malam ni sayang...” Ujar Amir.

“Fea ingat lah sayang.” Kataku.

“Tak keluar lunch ke?” Soal Amir. “Dah pukul berapa dah ni, nak lunch lagi. Fea dah kenyang dah sebab lunch dengan Kak Amira tadi. Abang tak keluar lunch ke?” Soalku. 

“Hmm abang belum lunch lagi lah sayang.. Jom lunch? Tak apa nanti Fea tak payah makan, biar abang makan sorang.” Kata Amir.

“Haish terpaksa lah kena lunch dua kali.” Desis aku di dalam hati.

Amir memandang wajah aku sambil tersenyum. “Wah handsomenya suami aku ni! Kalau hari-hari dia senyum, boleh cair aku..” Getusku di dalam hati.

“Wajahmu yang cantik sentiasa bermain di dalam fikiranku. Bertuah aku dapat kau Sofea Elyna..” Desis Amir di dalam hati.

Aku membalas senyumannya. “Abang tak nak makan ke?” Soalku memecah kesunyian dari tadi. “Tengok muka sayang dah buat abang kenyang.” Balas Amir. “Ish ada-ada jelah abang ni. Makan lah. Nanti kang perut sakit, Fea jugak yang susah nanti.” Kataku. “Kalau macam tu Fea suapkan abang boleh?” Getus Amir. “Boleh aje. Meh sini Fea suapkan. Cepat nganga..” Kataku lalu menyuapkan nasi goreng itu ke dalam mulut suamiku.

“Macam ni lah isteri abang.. Fea sayang abang tak?” Soal Amir. “Mestilah sayang! Fea akan setia dengan abang sampai hujung nyawa Fea.” Ujarku. “Betul ni?” Balas Amir. “Yelah sayang! Abang ni macam tak percaya je..” Omelku seakan merajuk. “Abang suka tengok Fea merajuk.. Nampak comel sangat..” Kata Amir.

“Kalau macam tu, Fea nak merajuk hari-hari lah dengan abang.” Omelku. “Eh mengada pulak dia.. Dah jom sayang, kita balik office. Banyak lagi kerja abang belum siap.” Ujar Amir.

“Wah pantai! Fea suka sangat.. Macam mana abang tau yang Fea sukakan pantai?” Soalku. Fea kan isteri abang.. Mestilah abang tau semua tempat favourite sayang. Abang sengaja bawak Fea datang sini sebab abang nak luahkan segala-galanya kat Fea.” Ujar Amir.

“Ohh.. Serius, Fea memang suka sangat pantai.. Thanks awak! Fea sayang abang..” Kataku lalu memeluk suamiku.

“Sebernanya abang nak bagitau Fea tentang seseorang..” Kata Amir. “Apa maksud abang ‘seseorang’ tu?” Soalku.

“Sebernanya dulu abang pernah cintakan seseorang masa abang dekat London dulu. Nama dia Ariana... Abang mahu memperisterikan dia secara sah tapi dia curang. Dia curang dengan abang Fea! Masa abang datang rumah dia, dia dengan orang lain. Hanya Allah swt je tau betapa sakitnya hati abang ni. Sejak tu, abang tinggalkan dia. Abang jadi playboy semata-mata nak balas dendam.” Terang Amir.

Aku terharu mendengar cerita suami aku ni. Aku sudah tidak terkata apa. Aku hanya mendiamkan diri sahaja. “Lepas tu apa jadik kat Ariana lepas abang tinggalkan dia?” Soalku.

“Itu abang tak tau. Sejak abang jumpa sayang, abang terus jatuh cinta dengan sayang.. Hati abang kata hanya sayang aje boleh bahagiakan abang. Abang akan setia dengan sayang sampai hujung nyawa abang.” Kata Amir.

“Hmm habis tu kenapa abang tak jatuh cinta kat perempuan-perempuan yang abang pernah couple tu?” Soalku.

“Tak sayang.. Abang sebernanya bukan suka pun dengan perempuan tu semua. Semuanya sama.” Ujar Amir.

“Abang ni tak baik tau mempermainkan perasaan perempuan. Habis Fea?”

“Fea lain.. Kan abang pernah cakap, abang cintakan Fea sebab Fea berbeza dengan yang lain. Abang tau Fea ikhlas dengan abang. Fea jujur. Sebab tu abang tak nak Fea curang. Abang tak nak Fea jadik macam Ariana.” Kata Amir.

“Ye abang.. Fea takkan curang. Fea sayangkan abang macam Fea sayangkan keluarga Fea... Fea harap abang takkan ulang kesalalahan abang. Fea harap tak ada orang akan ganggu hubungan kita lagi.” Ujarku lalu air mataku deras mengalir.

“I love you sayang!” Laung Amir lalu memelukku.
“I love you too!” Balasku.

Ya. Aku sungguh mencintai Muhammad Amir Farhan. Hanya dia suamiku, tiada yang lain. Hanya dia sisiku. Ya Allah, kekalkan lah hubungan kami, Amin...




No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum ! Tinggalkan komen korang :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...