Monday 16 December 2013

Hanya Dia Suamiku- Bab 22

“Ada apa Puan Aina datang ke rumah saya ni..” Soal Datin Aisyah. “Macam ni Datin.. Saya merayu sangat kat Datin supaya terima anak saya, Melissa sebagai menantu Datin.” Ujar Puan Aina.

“Apa awak cakap? Awak kan dah tau anak saya sudah berkahwin dengan pilihannya, Sofea Elyna. Tapi kenapa awak degil jugak? Dengar sini Puan Aina, saya takkan terima anak awak Melissa tu sebagai menantu saya sebab awak sendiri tau yang dia tu terlalu bebas dengan cara hidupnya.” Balas Datin Aisyah.

“Tapi Datin... Kalau saya tak kahwin kan Melissa dengan Amir nanti dia ugut nak bunuh diri. Saya takut Datin. Saya tak nak kehilangan anak saya.” Kata Puan Aina merayu-rayu kepada Datin Aisyah.

“Saya pun tak nak kehilangan menantu saya. Menantu saya dah cukup baik dan sempurna untuk Amir. Saya bimbang Sofea tak dapat terima hakikat yang dia akan bermadu. Macam ni lah Puan Aina.. Sebagai ibu, kita kena fikir dahulu sebelum membuat keputusan. Melissa boleh cari ramai lagi lelaki dekat dunia ni. Maafkan saya kerana tak dapat memenuhi kemahuan anak awak itu.” Ujar Datin Aisyah.


“Kalau macam tu, tak apalah Datin.. Terima kasih kerana sudi jumpa saya hari ni.” Kata Puan Aina. 

“Amir.. Sebelum aku terlambat, aku nak mintak maaf kat kau.” Kata Danial.

“Kau ni dah kenapa weh? Kau tak ada buat salah kat aku pun. Buat apa nak mintak maaf.” Ujar Amir.
“Hmm.. Sebernanya Sofea kena culik disebabkan aku. Sebelum kau pergi honeymoon tu, aku ada bagitau Melissa semua aktiviti kau. Dia paksa aku weh. Aku rasa memang Melissa yang culik isteri kau. Aku dapat rasakan dia berkomplot dengan seseorang yang kita sendiri tak tahu siapa. Tapi sumpah weh, lepas aku bagitau semua aktiviti kau, aku dah tak masuk campur pasal semua ni.. Lagi sekali aku nak mintak maaf kat kau Amir.” Terang Danial.

“Betul ke apa yang kau cakap ni hah! Sanggup kau tikam aku dari belakang eh? Sampai hati kau Danial! Aku tak sangka yang kau akan buat semua ni. Tapi tak apalah. Walau apa pun, kau tetap kawan aku. Aku memang dah agak. Ni semua kerja Melissa. Tak guna punya perempuan!” Getus Amir.

“Hmm lebih baik kita report polis sekarang. Sebab Sofea dah kena culik dua hari..” Ujar Danial.
“Nanti dulu, Danial.. Aku dah sediakan duit tebusan tu. Aku nekad nak selamatkan isteri aku. Aku sayangkan dia. Aku tak sanggup kehilangan dia!” Balas Amir. Eh kejap! Ada orang sms aku ni..” Desis Amir.

Muhammad Amir Farhan.. Mne duit tu? Dh 2 ari aq tunggu.

“Aku rasa Melissa yang hantar sms ni. Dia ni licik! Dia guna nombor Sofea supaya orang tak kenal dia.” Ujar Danial.

Aq akn bgi duit tebusan tu. Tpi kau bgitau aq kt mne aq perlu jumpa kau!
Dkt hutan blkg Petronas, tepi sungai.
Ok.. Tpi kau kene janji ngn aq, kau kene bwk isteri aq sekali!
No problem! Hmm ingat, jgn bwk sesiapa. Klau kau libatkan polis, siap kau!

“Weh aku gerak dulu...” Ujar Amir.

“Habis aku macam mana?” Soal Danial.

“Pandai-pandai kau lah.. Sebernanya aku nak bawak kau sekali. Tapi dia cakap kalau aku bawak sesiapa nanti dia sakitkan Sofea.” Balas Amir.

“Tak apa lah kalau macam tu..” Ujar Danial.


Amir ternampak kelibat seorang perempuan seksi dan seorang lelaki. “Kejap, lelaki yang berada di sebelah Melissa tu, macam aku pernah nampak. Tapi kat mana eh?” Getus Amir.

“Sayang.. Hero kita dah datang.” Kata Melissa sambil menepuk tangannya. “Mat, kau bawak keluar perempuan tu..” Ujar Adam.

“Eh Melissa! Mana isteri aku? Kau dah janji kan nak bawak dia.” Ujar Amir.

“Kau jangan risau.. Dia ada. Mana duit tu?” Soal Melissa.

“Nah ambik ni! Mana isteri aku?” Kata Amir lalu menyerahkan duit tebusan itu kepada Melissa.

“Abang! Tolong Fea abang!” Jeritku memanggil suamiku.

“Fea!” Laung Amir.

“Tunggu dulu bro.. Aku rasa kau tak layak untuk dia! So, tak guna dia hidup kat dunia ni lagi.” Kata Adam lalu memacu pistol ke arahku.

“Tidak! Nur Sofea Elyna!” Laung Amir lagi.

Adam hampir-hampir menembakku. Namun gagal. Polis segera menembak Adam. Aku terus pergi ke arah suamiku dan memeluknya. “Abang.. Fea sayang abang!” Getusku. “Selagi abang ada, sayang jangan risau. Abang takkan benarkan sesiapa sakitkan sayang lagi...” Ujar Amir. Aku menangis teresak-esak pada masa itu.

“Aku pelik. Siapa yang report polis?” Desis Amir di dalam hati.

Melissa berjaya melarikan diri. Dia tergamam. Orang upahannya telah ditangkap polis. Begitu juga dengan Adam.

“Nasib baik korang selamat.” Kata Danial mencelah.

“Ohh rupanya kau lah yang report polis? Bagus Danial.. Kalau tak aku akan hilang isteri yang paling aku cintai ni.” Balas Amir lalu mencium dahi aku.

“Mestilah. Dah tanggungjawab aku. Korang kan kawan aku jugak.” Jawab Danial.
“Tapi.. Melissa dapat larikan diri.” Kataku.

“Biarlah dia.” Getus Amir.

“Nanti kalau dia ada rancangan lain macam mana?” Soalku.

“Tau lah abang nak kerjakan dia nanti.” Balas Amir.

“Weh, aku rasa baik kita bawak Sofea ke hospital.. Aku tengok Sofea macam kena pukul je. Tengok muka dia macam tak bermaya kan.” Kata Danial.

“Hmm sayang cakap betul-betul, Melissa ada pukul sayang tak?” Soal Amir.

“Ye bang.. Dia seksa Fea. Fea dah dua hari tak makan. Fea dah tak sanggup lagi.” Kataku lalu pengsan.

“Fea!” Jerit Amir lalu mendukungku.

Amir dan Danial terus membawa Sofea ke hospital. “Walau apa pun yang terjadi aku akan tetap setia bersamamu sayang..” Desis Amir di dalam hati.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum ! Tinggalkan komen korang :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...