Friday 13 December 2013

Hanya Dia Suamiku- Bab 1

Nama aku Nur Sofea Elyna. Korang boleh panggil aku Sofea atau ikut suka hati korang lah nak panggil aku apa.

“Sofea!” Nyaring suara Nadia memanggilku. “Kau dah kenapa cakap sorang-sorang tu?” Soal Nadia hairan melihat aku. “Lahai kacau lah kau ni Nad. Aku baru aje nak tulis kat blog ni. Tak sampai satu perenggan pon.” Omelku kepada teman serumahku a.k.a. Nadia. Nadia kawan baikku dari aku kecik lagi. So aku tak kisah lah dia nak membebel ke hape. Aku dah biasa dengar.

Result aku dengan Nadia sama-sama flying colours tau! Sebab tulah kitaorang dapat sambung belajar kat Universiti Sains Malaysia, Kuala Lumpur. “Dah latu, esok kan kita ada kelas. Dah pukul berapa dah ni. Nanti esok, kau bangun lambat kang aku malas nak kejut kau.” Bebel Nadia.

“Eleh kau Nad. Kau pon sama. Sibuk tengok drama Korea. Siap nangis-nangis lagi aku tengok kau ni. Apa, sedih sangat ke cerita tu? Biasa aje aku tengok.” Kataku.

“Sofea!” Siap kau nanti. Esok aku tak nak kejut kau. Bye aku nak tidur dulu.” Kata Nadia lalu bergegas ke bilik tidurnya. “Hmm macam ni eh kawan. Tak apa Nad. Aku boleh bangun sendiri lah!” Omelku. Tapi selama ni Nadia yang kejut aku. Ah lantak lah!

“Nur Sofea Elyna! Bangun lah!” Jerit Nadia. “Ish apa ni panggil-panggil nama penuh orang. Taulah nama aku sedap kan Nad?” Kataku.  “Perasan! Dah pergi mandi cepat. Kita dah lambat ni.” Arah Nadia. “Kejap lah... Eh Nad, kata tak nak kejut aku? Hmm dah pukul berapa sekarang ni?” Soalku. “7.30 pagi.” Balas Nadia pendek.

Usai mandi, aku terus siap-siap. Aku bergegas turun kebawah. Aku lihat Nadia sudah berada di dalam kereta menungguku dari tadi. Sorry Nad... Ujarku pendek.

Tiba di kampus, aku jalan beriringan dengan Nadia. Aku kelam kabut hendak masuk ke kelas, kerana jam menunjukkan pukul 8 tepat. Kelas bermula pukul 8 suku. Dalam perjalanan ke kelas, seseorang telah melanggarku. Habis buku dan fail-fail jatuh berterabur di atas lantai. Ni yang buat aku marah ni. Dah lah aku lambat!

“I’m sorry miss Sofea.” Kata lelaki itu sambil mengutip barang-barangku. “Aik, mana dia tau nama aku ni?” Kataku di dalam hati. “Err sorry naik lori lah! Hmm kejap. Mana kau tau nama aku eh?” Soalku kepada lelaki yang kaku berada di depanku. Nadia entah hilang kemana. Dah masuk kelas kut. “Hmm at your nametag.” Ujar lelaki itu. “Handsome jugak mamat ni.” Ohh okay lah aku masuk kelas dulu. Assalamualaikum.

“Waalaikumusalam.” Cantik perempuan tadi tu. Harap muka je cantik, tapi perangai kasar mengalahkan aku!”

Aku masuk perlahan-lahan ke dalam kelas. Fuh lega! Nasib baik pensyarah tak nampak aku masuk. “Eh Sofea, kau pergi mana tadi? Bukan kita jalan sama-sama ke? Tengok-tengok kau dah hilang.” Soal Nadia.

“Kau punya pasal lah ni Nad! Jalan laju sangat. Sampai aku terlanggar mamat poyo tadi.” Kataku. “What, mamat poyo? Siapa tu...” Soal Nadia ingin tahu. “Entah. Aku tak pernah nampak pon dia kat sini. Budak baru kut.” Ujarku.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum ! Tinggalkan komen korang :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...