Friday 13 December 2013

Hanya Dia Suamiku- Bab 14

“Sayang... Fea ingat abang tak?” Soal Amir kepadaku. Aku memandang sekeliling. Di dalam fikiranku hanya ada keluargaku, Nadia dan kawan-kawanku yang lain. Tapi kenapa aku tak ingat langsung pasal suami aku. “Sorry.. Saya tak ingat apa-apa pun tentang awak.” Balasku. “Fea kenapa ni.. Mami tak sangka Fea boleh ingat family kita, Nadia dan kawan-kawan yang lain je. Tapi kenapa Fea tak ingat langsung pasal suami Fea?” Ujar Puan Marissa.

“Mami.. Jangan paksa Fea untuk ingat dia. Otak Fea tengah serabut sekarang ni.” Ujarku lalu bergegas ke bilikku. Baru sahaja Amir mahu mengikut aku, Nadia terus menghalangnya. “Awak.. Saya rasa dia perlukan saya dalam masalah ni.” Kata Nadia. “Tapi saya ni kan suami dia..” Getus Amir. “Ini bukan masa yang sesuai” Ujar Nadia.

“Weh kenapa dengan kau ni Sofea..” Soal Nadia. “Kau boleh lagi tanya aku kenapa eh. Kau dah tau aku hilang ingatan, lagi kau tanya soalan bodoh macam tu. Sumpah, demi Allah aku tak ingat apa-apa pun pasal lelaki tu.” Balasku. “Sorry buat kau marah. Aku tau ingatan kau belum pulih sepenuhnya. Kalau aku kau boleh ingat kenapa dia kau tak boleh ingat. Habis tu dalam ingatan kau macam mana?” Soal Nadia.


“Apa yang ada dalam kepala otak aku sekarang, aku masih single dan still belajar dekat Universiti Sains Malaysia tu.” Balasku. “Ya Allah Fea.. Kau dah lama habis belajar dekat kolej tu. Dah dapat Ijazah dah pun. Ni semua berlaku sebelum kau accident. “Boleh aunty masuk?” Soal Puan Marissa mencelah. 

“Boleh aunty.. Masuk lah.” Ujar Nadia. “Fea.. Nah ni album perkahwinan Fea. Mana tau selepas Fea tengok album ni ingatan Fea boleh ingat siapa Amir.” Kata Puan Marissa.

“Nad, mami.. Boleh tinggalkan Fea sorang-sorang tak. Fea nak tenangkan fikiran kejap.” Ujarku. Aku membuka helain demi helaian album perkahwinan tu. “Betul ke ni aku dah kahwin dengan mamat ni. Macam tak percaya je. Handsome tapi nampak macam poyo je. Macam mana lah dia boleh kahwin dengan aku. Aku dah lah tak cantik! Pelik, dia boleh terpikat dengan aku.” Getusku.

“Siapa cakap isteri abang ni tak cantik?” Ujar Amir tiba-tiba muncul di dalam bilikku. “Kau lagi.. Kenapa kau selalu menyibuk hah? Aku kan tak cantik, selekeh. Macam mana kau boleh terpikat dengan aku.” Balasku. “Abang kahwin dengan sayang bukan kerana paras rupa tapi abang tahu sayang tak macam perempuan lain. Tapi abang jujur, sayang memang cantik.” Kata Amir.

“Fea.. Sebernanya esok abang nak bawak balik Fea. Fea nak tak?” Soal Amir lalu duduk di sebelah isterinya. Dia merenung lama wajah gadis yang amat dicintainya itu. “Hello... Aku nak ikut kau balik? Memang tak lah! Aku tak biasa lah duduk dengan orang yang aku tak kenal.” Kataku. “Tapi, Fea kena ikut jugak. Kita kan suami isteri yang sah.” Getus Amir.

“Hmm okay. Tapi boleh tak jangan pandang aku macam tu?” Jawabku. “Boleh je sayang.. Betul ni Fea nak ikut abang balik? Tadi kata tak nak.”

“Betul lah cik abang oi. Tadi lain. Sekarang aku nak ikut kau banyak cerita pulak..” Getusku. Setelah Amir keluar dari bilikku, mami pula yang masuk. 

“Fea...” Panggil Puan Marissa. “Ya mami?” Balasku. “Mami harap sangat Fea sembuh sepenuhnya. Mami rindu anak mami yang dulu. Mami harap lepas ni Fea tinggal dengan Amir semula, Fea dapat ingat semuanya. Mami akan sentiasa doakan kebahagiaan kamu berdua.” Terang Puan Marissa. “Ya. Fea pun harap macam tu jugak. Tapi bagi Fea masa untuk ingat semuanya okay?” Kataku. “Baguslah kalau macam tu. Macam ni lah baru anak mami..” Aku terus memeluk mamiku. Air mataku deras mengalir. “Fea sayang mami sangat-sangat!” Kataku di dalam hati.


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum ! Tinggalkan komen korang :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...