Friday 13 December 2013

Hanya Dia Suamiku- Bab 11

Tepat pukul 10.30 pagi, Amir sampai di Pavilion. Dia mencari-cari kelibat Adam. “Sofea cakap time-time macam ni, dia dah ada kat Pavilion. Tak apa. Aku akan tetap carik jantan tu!” Getus Amir di dalam hati. Aku macam kenal lelaki tu. Yes dah jumpa!

Aku terus menghampiri lelaki yang berkaca mata hitam itu. “Excuse me, kau Adam kan?” Soalku. “Yes.. Anything?” Balas Adam. “Kau ni nampak macho kan. Tapi kepala otak kau tu tak matang.” Ujar Amir. Naik turun nafasnya. “Eh bodoh. Pavilion ni besar tau. Aku jugak yang nak kau carik. Aku tak faham lah dengan kau ni. Apa maksud kau sebernanya?” Getus Adam.

“Kau nak tau tak sebab apa aku datang Pavilion ni semata-mata nak jumpa kau.” Soal Amir. “Apa? Kau tak payah lah weh nak main teka-teka ni. Aku tak ada masa lah dengan orang macam kau ni. Buang masa aku je tau tak.” Balas Adam. “Kau kerja eh dekat Pavilion ni.” Soal Amir. “Yup. Aku kerja dekat kedai kasut. Kalau tak ada kerja nak buat, aku just lepak-lepak dengan kawan-kawan aku.

“Weh cepat lah bodoh. Kau bagitau aku tujuan apa kau jumpa aku ni. Sebelum aku tukar fikiran baik kau cakap.” Kata Adam. “Kau mesti kenal kan siapa Nur Sofea Elyna..” Kata Amir lalu menunjukkan gambar Sofea di dalam handphone nya. “Apehal dia buat gambar Sofea jadi wallpaper pulak ni.” Getus Adam di dalam hati.


“Ye dia girlfriend aku, asal?” Jawab Adam. “Ohh girlfriend kau eh.. Kau nak tau aku ni siapa bagi Sofea.. Aku ni suami dia lah weh! Aku bagi amaran dekat kau. Jangan sesekali ganggu hidup dia atau cuba rampas dia dari aku. Sebab Nur Sofea Elyna ialah milik aku selamanya. Tak ada siapa pun boleh rampas dia dari aku kecuali ajal.” Terang Amir.

“Kalau aku nak rampas dia jugak macam mana?” Soal Adam. “Aku akan buat sesuatu di luar jangkaan kau.” Kata Amir. “Dah lah. Aku banyak lagi kerja nak buat dari layan orang macam kau ni. Aku blah dulu.” Getus Adam. “Blah lah kau..” Kata Amir di dalam hati.

Sebelum pulang, Amir singgah di satu kedai jam tangan. Baru aku ingat, hari ni hari jadi Sofea. Aku nak belikan dia jam lah. Mesti dia suka.

Selepas membeli jam tangan, Amir membeli kek pula di Secret Recipe. “Hmm Sofea suka kek coklat. So aku nak belikan yang ini lah.” Getus Amir. Siap ! Tapi macam mana aku nak surprise kan dia.. Hah ! Amir terus mendail nombor Nadia.

Hello.. Nadia, awak boleh tolong saya tak?
Hello, boleh je..
Awak datang rumah saya, awak bawak Sofea jalan-jalan okay?
Nak jalan-jalan pergi mana..
Suka hati awak lah. Hari ni kan birthday dia..
Okay. Saya tau lah hari ni birthday dia.
Kalau macam tu petang ni saya ingat nak buat birthday party untuk dia. Awak invite lah kawan-kawan dia ke apa. Jangan lupa suruh Danial tolong saya.
Hmm yelah Encik Amir Farhan!
Bye Assalamualaikum.
Waalaikumusalam.

Amir terus mematikan talian. Dia terus pulang ke rumah. “Mama, Sofea ada kat rumah tak?” Soal Amir. “Tak ada. Dia baru keluar dengan kawan dia tadi.” Balas Datin Aisyah.

“Bagus! Mama tolong Amir eh ?” Kata Amir. “Hah tolong apa pulak ni..” Soal Datin Aisyah. “Sebernanya hari ni birthday Sofea.. So Amir nak buat birthday party untuk dia petang ni.” Ujar Amir. “Lah kenapa tak cakap awal-awal tadi.”

“Timah.. Tolong buatkan mi goreng, sandwich dan apa yang patut lah sebab petang ni Amir nak buat birthday party untuk Sofea..” Kata Datin Aisyah.

“Eh apesal banyak kereta dekat luar ni..” Soalku. “Weh kau keluar, kau tutup mata dengan kain ni cepat.” Kata Nadia. “Kenapa pulak? Hish menyusahkan orang betul lah.” Kataku. “Tutup aje lah.. Banyak mulut lah kau ni.” Kata Nadia.

“Surprise!

Happy birthday to you..
Happy birthday to you..
Happy birthday to Sofea..
Happy birthday to you..

Yeah! “Dah sekarang kau boleh bukak mata kau. Tiup lilin sekarang.” Ujar Nadia. “Apa semua ni.. Hari ni birthday aku eh ?” Soalku bodoh. “Yelah sayang.. Hari ni kan birthday you. Takkan tak ingat birthday sendiri..” Kata Amir. Aku segera meniup lilin di atas kek itu. Dah sembilan belas tahun dah umur aku.

“Happy belated birthday sayang. Nah..” Ucap Amir lalu memberikan aku sesuatu. “Bukak lah..” Kata Nadia dan kawan-kawanku yang lain. Aku terkejut apabila dalamnya berisi jam tangan berjenama Guess. “Wow.. Thanks awak! Kataku kepada suamiku. “Haa aku pun nak bagi hadiah kat kau ni. Teddy bear.. So sweet Nadia. Kawan-kawanku yang lain ada jugak yang memberikan hadiah. Aku sungguh gembira hari ni.

“Saya happy sangat-sangat hari ni. Saya pelik lah. Macam mana awak tau hari ni birthday saya eh? Padahal saya tak pernah bagi tau awak pun.” Kataku. “Apa lah kau ni.. Aku kan suami kau. Mesti lah aku tau birthday kau bila.” Jawab Amir. “Sofea.. Aku dah bincang dah dengan papa, mama pasal kita nak pindah.” Ujar Amir. “So apa diaorang kata?” “Papa cakap kita tak payah susah-susah carik rumah. Kita duduk dekat rumah banglo dua tingkat yang papa beli dulu. Rumah tu memang tak ada orang pun.”

“Ohh okay lah tu. Saya ikut awak aje. Saya lupa nak bagi tau awak yang saya dah dapat kerja.” Kataku. “Kerja apa? Tapi nanti aku dah tak pergi kolej dah sebab aku 

nak terus kerja dekat syarikat papa.” Ujar Amir. “Saya dapat kerja jadi waiter dekat Kedai Pizza Hut. Kira okay lah tu awak kerja dekat syarikat papa.”

“Tapi nanti aku nak hantar kau hari-hari pergi kolej tau. Aku takut Adam ganggu kau.” “Okay awak!” Jawabku pendek. “Hmm rumah banglo yang awak cakap tu dekat mana?” Soalku. “Kau jangan risau.. Dekat-dekat sini je. Nanti kita kemas lah sikit-sikit barang-barang. Especially barang kau paling banyak.” Balas Amir.



No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum ! Tinggalkan komen korang :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...